Tvorba webových stránek je záležitostí a investicí do budoucnosti. Zní tato věta o tvorbě budoucnosti divně a nadsazeně? Zaměřme se na ni podrobněji. Své webovky potřebujete k tomu, aby se někdo seznámil s výsledky vaší práce, a není podstatné, zdali jde o názory obsažené v blogu komentující aktuální dění, prodej ohýbaček na rohlíky, nebo o návod jak ideálně nafouknout bublinku do vodováhy. Své stránky mají prodejci bot i letecké společnosti, kuchařky na nich vedou foodblogy a klasické noviny a časopisy by bez podpory čtenářů ve virtuálním prostoru zřejmě zanikly. Ostatně mnohé skutečně zanikly a naopak vznikly ty, jež mají jen elektronickou podobu. Návody k výrobě vlastních stránek snadno a rychle si během několika kliknutí najde každý, kdo umí používat vyhledávač. Ovšem ve vzduchu zůstane viset otázka, zdali budou plně funkční.
Zadarmo a kvalitně?
Mezititulek jakoby naznačoval, že služby poskytované zdarma se nevyplatí. Některé moduly tvorby webových stránek jsou zajímavé a pochopitelné i pro trochu poučeného laika. Jenže nelze napsat, že se dají stránky udělat úplně zadarmo. Musíte si jednak zaplatit za doménu, nejlépe takovou, která nejvíce souzní s obsahem budoucích stránek (musí být bez diakritiky a srozumitelná na „první dobrou“). Zároveň je potřeba pravidelně platit za „pronajatý“ virtuální prostor, tedy webhosting. Někam své informace, fotky a zkušenosti, zkrátka vše, co chcete poslat do svět, musíte nahrávat. To znamená pochopit základy práce s redakčním systémem. A v neposlední řadě musí vaši práci zaregistrovat vyhledávače, což znamená vkládat příspěvky v podobě pro ně co nejvstřícnější. Jde sice jen o algoritmy, ale i ty programoval člověk pro lidi.
Pro tvorbu vlastních stránek potřebuje specifické znalosti a zkušenosti. Umět zmenšit fotku, jak vyladit stránky, aby byly responzibilní,což znamená korektní zobrazování na desktopech, tabletech i mobilech, jaký zvolit font, barvu pozadí, ideálně web strukturovat. Co znamená tag, meta tag nebo meta description. Používáme zbytečně moc cizích výrazů? Pokud ano, svěřte správu stránek profesionálům.
Jakkoliv se dočtete, že vytvoření vlastních nových stránek je hračka, reálně jde o profesi; takovou malou odnož programování. Bude-li na nich přímo závislý váš byznys, což znamená i výdělek, možná není dobrý nápad dělat je na amatérské úrovni, byt mnohé ze šablon vypadají vizuálně velmi dobře a profesionálně. Nejen grafika, ale zejména struktura a vnitřní obsah a členění hrají zásadní roli v tom, zdali se budou stránky zobrazovat. Pokud ale jde jen o vlastní zábavu, kterou představíte jen úzkému kruhu přátel a prostě si to chcete zkusit, není důvod se touto nevyšlapanou pěšinou nevydat. Ona totiž ve skutečnosti trochu vyšlapaná je. A to právě díky nabídce celé řady modulů, které opravdu umožní sestavit si jednoduché stránky svépomocí. Pokud bychom si měli vypomoci příkladem, tak jednoduchou kůlnu na dříví si troufne s předem předpřipravených dílů stlouct každý, ale domek k celoživotnímu bydlení už nejspíš ne. A pokud ano, během bydlení zjistí všechny možné nedostatky, jimž by se odborník vyhnul.
Nejhorší je pravidelnost
Vznikly tisíce stránek, jež kdosi založil, nicméně tím vyčerpal své časové možnosti, nápady či trpělivost s plněním obsahu. Pokud se na stránkách dlouhodobě nic neděje, vyhledávače je vyhodnotí coby „mrtvé“ a přestanou je zobrazovat. Může se stát, že máte obrovské množství podkladů a nemáte v kalendáři volný prostor a možná ani náladu cosi nového neustále tvořit. I tady je řešení na profesionální úrovni. Nejen webaři, ale i copywriteři se zkušeností se SEO jsou k mání. Řekněte základní požadavky a oni dodají text na míru odpovídající potřebám trhů (uživatelům) i algoritmům vyhledávačů.
Troufli jste si někdy na tvorbu webových stránek? Jestli ano, napište nám, jak jste dopadli